Inhoudsopgave

Toepassingsgebied

Totstandkoming van de Overeenkomst

Herroepingsrecht

Prijzen en Betalingsvoorwaarden

Levering en Verzendvoorwaarden

Eigendomsvoorbehoud

Aansprakelijkheid voor Gebreken (Garantie)

Aansprakelijkheid

Inwisseling van Promotievouchers

Toepasselijk Recht

Gedragscode

Alternatieve Geschillenbeslechting

1) Toepassingsgebied

1.1 Deze Algemene Voorwaarden (hierna te noemen "AV") van Waldin sp. z o.o (hierna te noemen "Verkoper") zijn van toepassing op alle overeenkomsten voor de levering van goederen die een consument of ondernemer (hierna te noemen "Klant") met de Verkoper sluit met betrekking tot de goederen die door de Verkoper in zijn webshop worden gepresenteerd. De inbedding van de eigen voorwaarden van de klant wordt hierbij verworpen, tenzij anders overeengekomen.

1.2 Een consument, voor de toepassing van deze AV, is elke natuurlijke persoon die een rechtshandeling verricht voor doeleinden die overwegend buiten zijn handel, bedrijf of beroep vallen.

1.3 Een ondernemer, voor de toepassing van deze AV, is een natuurlijke of rechtspersoon of een handelingsbekwame vennootschap die bij het aangaan van een rechtshandeling handelt in de uitoefening van zijn commerciële of zelfstandige beroepsactiviteit.

2) Totstandkoming van de Overeenkomst

2.1 De productbeschrijvingen in de webshop van de verkoper vormen geen bindende aanbiedingen van de verkoper, maar dienen als basis voor de klant om een bindende aanbieding te doen.

2.2 De klant kan een aanbieding doen via het online bestelformulier dat in de webshop van de verkoper is geïntegreerd. Door de geselecteerde goederen in de virtuele winkelwagen te plaatsen en het elektronische bestelproces te voltooien, doet de klant een wettelijk bindende aanbieding om de goederen in de winkelwagen te kopen door op de knop te klikken die het bestelproces afrondt.

2.3 De verkoper kan de aanbieding van de klant binnen vijf dagen accepteren:

door de klant een schriftelijke orderbevestiging of een orderbevestiging in tekstvorm (fax of e-mail) te sturen, waarbij de ontvangst van de orderbevestiging door de klant beslissend is, of

door de bestelde goederen aan de klant te leveren, waarbij de ontvangst van de goederen door de klant beslissend is, of

door de klant na plaatsing van de bestelling om betaling te verzoeken. Als meerdere van de bovenstaande alternatieven beschikbaar zijn, komt de overeenkomst tot stand op het moment waarop een van de voornoemde alternatieven zich eerst voordoet. De acceptatieperiode van de aanbieding begint de dag nadat de klant de aanbieding heeft verzonden en eindigt aan het einde van de vijfde dag na verzending van de aanbieding. Als de verkoper de aanbieding van de klant niet binnen de voornoemde periode accepteert, wordt dit beschouwd als een afwijzing van de aanbieding en is de klant niet langer gebonden aan zijn wilverklaring.

2.4 Bij het selecteren van een door PayPal aangeboden betaalmethode wordt de betaling verwerkt via de betalingsdienstverlener PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A., 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxemburg (hierna: "PayPal"), overeenkomstig de gebruiksvoorwaarden van PayPal, beschikbaar op https://www.paypal.com/en/webapps/mpp/ua/useragreement-full of – als de klant geen PayPal-rekening heeft – onder de voorwaarden voor betalingen zonder PayPal-rekening, beschikbaar op https://www.paypal.com/en/webapps/mpp/ua/privacywax-full. Als de klant tijdens het online bestelproces een door PayPal aangeboden betaalmethode selecteert, verklaart de verkoper de aanvaarding van de aanbieding van de klant op het moment dat de klant op de knop klikt die het bestelproces voltooit.

2.5 Bij het indienen van een aanbieding via het online bestelformulier van de verkoper, wordt de contracttekst door de verkoper opgeslagen na voltooiing van de overeenkomst en naar de klant gestuurd nadat deze zijn bestelling heeft ingediend in tekstvorm (bijv. e-mail, fax of brief). De verkoper biedt geen verdere toegang tot de contracttekst buiten dit om. Als de klant voor het indienen van zijn bestelling een gebruikersaccount in de webshop van de verkoper heeft aangemaakt, worden de bestelgegevens gearchiveerd op de website van de verkoper en kunnen deze door de klant gratis worden opgevraagd via zijn met een wachtwoord beveiligde gebruikersaccount door de juiste inloggegevens in te voeren.

2.6 Voordat een bindende bestelling via het online bestelformulier van de verkoper wordt ingediend, kan de klant mogelijke invoerfouten identificeren door de op het scherm weergegeven informatie zorgvuldig te lezen. Een effectief technisch middel om invoerfouten beter te detecteren kan de zoomfunctie van de browser zijn, die het beeld op het scherm vergroot. De klant kan zijn invoer tijdens het elektronische bestelproces corrigeren met behulp van de gebruikelijke toetsenbord- en muisfuncties totdat hij op de knop klikt die het bestelproces voltooit.

2.7 Voor het sluiten van de overeenkomst zijn verschillende talen beschikbaar. De specifieke taalopties worden weergegeven in de webshop van de verkoper.

2.8 Bestelverwerking en contact verlopen doorgaans via e-mail en geautomatiseerde bestelverwerking. De klant moet ervoor zorgen dat het door hem opgegeven e-mailadres voor de bestelverwerking correct is, zodat e-mails die door de verkoper worden verzonden op dit adres kunnen worden ontvangen. Met name moet de klant ervoor zorgen dat alle e-mails die door de verkoper of door derden die door de verkoper voor de bestelverwerking zijn ingeschakeld, kunnen worden bezorgd bij gebruik van SPAM-filters.

3) Herroepingsrecht

3.1 Consumenten hebben in principe een herroepingsrecht.

3.2 Meer informatie over het herroepingsrecht is te vinden in de herroepingsinstructies van de verkoper.

3.3 Het herroepingsrecht is niet van toepassing op consumenten die op het moment van het sluiten van de overeenkomst niet tot een lidstaat van de Europese Unie behoren en wier enige woonplaats en bezorgadres zich buiten de Europese Unie bevinden op het moment van het sluiten van de overeenkomst.

4) Prijzen en Betalingsvoorwaarden

4.1 Tenzij anders vermeld in de productbeschrijving van de verkoper, zijn de aangegeven prijzen totale prijzen inclusief de wettelijke btw. Eventuele aanvullende verzend- en transportkosten die van toepassing kunnen zijn, worden apart vermeld in de desbetreffende productbeschrijving.

4.2 Voor leveringen buiten de Europese Unie kunnen in individuele gevallen aanvullende kosten ontstaan waar de verkoper geen verantwoordelijkheid voor draagt en die door de klant moeten worden gedragen. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor geldovermakingen door kredietinstellingen (bijv. overboekingskosten, wisselkoerskosten) of invoerrechten of belastingen (bijv. douanerechten). Dergelijke kosten kunnen ook ontstaan in verband met de geldovermaking als de levering niet naar een land buiten de Europese Unie gaat, maar de klant de betaling doet vanuit een land buiten de Europese Unie.

4.3 De beschikbare betaalmethoden worden aan de klant gecommuniceerd in de webshop van de verkoper.

4.4 Als de klant een betaalmethode selecteert die wordt aangeboden via de betaaldienst "PayPal", wordt de betaling verwerkt door PayPal, dat hiervoor mogelijk derde betaaldienstverleners inschakelt. Als de verkoper betaalmethoden via PayPal aanbiedt waarbij de verkoper goederen of diensten vooraf levert (bijv. aankoop op rekening of betaling in termijnen), draagt de verkoper zijn betalingsvordering over aan PayPal of aan de door PayPal aangewezen betaaldienstverlener en gecommuniceerd aan de klant. Voordat de cessieverklaring van de verkoper wordt aanvaard, zal PayPal of de door PayPal ingeschakelde betaaldienstverlener een kredietcontrole uitvoeren met behulp van de verstrekte klantgegevens. De verkoper behoudt zich het recht voor om de geselecteerde betaalmethode te weigeren als het resultaat van de kredietcontrole negatief is. Als de geselecteerde betaalmethode wordt goedgekeurd, moet de klant het factuurbedrag betalen binnen de overeengekomen betalingstermijn of in de overeengekomen termijnen. Betaling kan alleen aan PayPal of de door PayPal aangewezen betaaldienstverlener worden gedaan met bevrijdende werking. De verkoper blijft echter verantwoordelijk voor algemene klantvragen, zoals vragen over de goederen, levertijden, verzending, retouren, klachten, herroepingsverklaringen en tegoeden, zelfs in geval van cessie van vorderingen.

4.5 Als de klant een betaalmethode selecteert die wordt aangeboden via de betaaldienst "mollie", wordt de betaling verwerkt door de betalingsdienstverlener Mollie B.V., Keizersgracht 313, 1016 EE Amsterdam, Nederland (hierna te noemen "mollie"). De individuele door mollie aangeboden betaalmethoden worden aan de klant gecommuniceerd in de webshop van de verkoper. Voor de verwerking van betalingen kan mollie aanvullende betalingsdiensten gebruiken, waarvoor speciale betalingsvoorwaarden kunnen gelden, en de klant wordt hierover indien nodig apart geïnformeerd. Meer informatie over "mollie" is online te vinden op https://www.mollie.com/en/.

4.6 Als de klant een betaalmethode selecteert die wordt aangeboden via de betaaldienst "Klarna", wordt de betaling verwerkt door Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Zweden (hierna te noemen "Klarna"). Meer informatie en de voorwaarden van Klarna zijn hier te vinden: waldin.eu/payment-methods

5) Levering en Verzendvoorwaarden

5.1 Als de verkoper verzending van de goederen aanbiedt, wordt de levering uitgevoerd binnen het door de verkoper gespecificeerde leveringsgebied naar het door de klant opgegeven leveringsadres, tenzij anders overeengekomen. Voor de verwerking van de transactie is het door de klant tijdens het afrekenproces van de verkoper opgegeven leveringsadres beslissend. Als echter PayPal als betaalmethode is geselecteerd, is het door de klant bij PayPal opgeslagen leveringsadres op het moment van betaling beslissend.

5.2 Als de levering van de goederen mislukt om redenen die aan de klant kunnen worden toegeschreven, draagt de klant de redelijke kosten die de verkoper hierdoor heeft gemaakt. Dit geldt niet voor de kosten van de eerste levering als de klant zijn recht van herroeping effectief uitoefent. Voor de retourverzendkosten bij een geldige uitoefening van het herroepingsrecht gelden de bepalingen uiteengezet in de herroepingsinstructies van de verkoper.

5.3 Als de klant handelt als ondernemer, gaat het risico van toevallig verlies of beschadiging van de goederen over op de klant zodra de verkoper het artikel aflevert bij de vervoerder, expediteur of andere persoon of instelling die is aangewezen om de verzending uit te voeren. Als de klant handelt als consument, gaat het risico van toevallig verlies of beschadiging van de goederen in principe pas over op de klant bij overdracht van de goederen aan de klant of een geautoriseerde ontvanger. Echter, als de klant de vervoerder, expediteur of andere persoon of instelling die is aangewezen om de verzending uit te voeren heeft ingeschakeld en de verkoper deze persoon of instelling niet eerder aan de klant heeft genoemd, gaat het risico van toevallig verlies of beschadiging van de goederen over op de klant bij levering aan de vervoerder, expediteur of andere persoon of instelling die is aangewezen om de verzending uit te voeren.

5.4 De verkoper behoudt zich het recht voor om af te zien van de overeenkomst in geval van onjuiste of ongeschikte zelfbevoorrading. Dit geldt alleen in gevallen waarin de niet-levering niet de schuld is van de verkoper en de verkoper met due diligence een specifieke hedgingtransactie met de leverancier heeft gesloten. De verkoper zal alle redelijke inspanningen verrichten om de goederen te verkrijgen. Bij niet-beschikbaarheid of slechts gedeeltelijke beschikbaarheid van de goederen wordt de klant onmiddellijk geïnformeerd, en eventuele vergoeding wordt onverwijld terugbetaald.

5.5 Zelfophalen is om logistieke redenen niet mogelijk.

6) Eigendomsvoorbehoud

Als de verkoper een voorschot levert, blijft het eigendom van de geleverde goederen bij de verkoper totdat de volledige koopprijs is betaald.

7) Aansprakelijkheid voor Gebreken (Garantie)

Tenzij anders vermeld in de volgende bepalingen, gelden de wettelijke bepalingen over aansprakelijkheid voor gebreken. Het volgende geldt voor overeenkomsten voor de levering van goederen:

7.1 Als de klant handelt als ondernemer:

de verkoper heeft de keuze van het type aanvullende nakoming;

de verjaringstermijn voor gebreken in nieuwe goederen is één jaar vanaf levering van de goederen;

rechten en vorderingen voor gebreken in gebruikte goederen zijn uitgesloten;

de verjaringstermijn begint niet opnieuw als een vervanglevering plaatsvindt onder de gebrekenregeling.

7.2 De bovenstaande beperkingen van aansprakelijkheid en verkorte termijnen gelden niet:

voor schadevergoedingsvorderingen en vergoeding van kosten door de klant;

in geval dat de verkoper het gebrek opzettelijk heeft verzwegen;

voor goederen die volgens hun gebruikelijke bestemming in een bouwwerk zijn verwerkt en daardoor gebrekkig zijn geworden;

voor eventuele verplichting van de verkoper om updates te verstrekken voor digitale producten in overeenkomsten voor levering van goederen met digitale elementen.

7.3 Daarnaast blijven voor zakelijke klanten de wettelijke verjaringstermijnen voor eventuele bestaande wettelijke regresvorderingen onverlet.

7.4 Als de klant handelt als handelaar in de zin van § 1 van het Duitse Handelswetboek (HGB), is hij onderworpen aan de commerciële onderzoeks- en meldingsplicht voor gebreken volgens § 377 HGB. Als de klant de daarin gespecificeerde meldingsplichten niet nakomt, worden de goederen geacht te zijn geaccepteerd.

7.5 Als de klant handelt als consument, wordt hij verzocht geleverde goederen met zichtbare transportschade te melden bij de vervoerder en de verkoper dienovereenkomstig te informeren. Het nalaten hiervan heeft geen invloed op de wettelijke of contractuele gebrekenvorderingen van de klant.

8) Aansprakelijkheid

De verkoper is jegens de klant aansprakelijk voor alle contractuele, quasi-contractuele, wettelijke en onrechtmatige daad vorderingen voor schadevergoeding en kostenvergoeding als volgt:

8.1 De verkoper is onbeperkt aansprakelijk op elk wettelijk grondslag:

in geval van opzet of grove schuld,

in geval van opzettelijke of nalatige aantasting van leven, lichaam of gezondheid,

op basis van een garantietoezegging, tenzij anders gespecificeerd,

vanwege dwingende aansprakelijkheid, zoals volgens de Productaansprakelijkheidswet.

8.2 Als de verkoper een wezenlijke contractuele verplichting schuldig nalaat, is de aansprakelijkheid beperkt tot het voorzienbare, typische schadebedrag, tenzij onbeperkte aansprakelijkheid geldt volgens de voorgaande clausule. Wezenlijke contractuele verplichtingen zijn die verplichtingen die de overeenkomst volgens haar inhoud aan de verkoper oplegt om het doel van de overeenkomst te bereiken, waarvan de vervulling de juiste uitvoering van de overeenkomst mogelijk maakt en waarop de klant regelmatig mag vertrouwen.

8.3 Voor het overige is de aansprakelijkheid van de verkoper uitgesloten.

8.4 De bovenstaande aansprakelijkheidsbepalingen gelden ook met betrekking tot de aansprakelijkheid van de verkoper voor zijn vertegenwoordigers en wettelijke vertegenwoordigers.

9) Inwisseling van Promotievouchers

9.1 Vouchers die kosteloos door de verkoper zijn uitgegeven als onderdeel van acties met een specifieke geldigheidsduur en die de klant niet kan kopen (hierna te noemen "promotievouchers") kunnen alleen worden ingewisseld in de webshop van de verkoper en alleen binnen de opgegeven periode.

9.2 Promotievouchers kunnen alleen door consumenten worden ingewisseld.

9.3 Afzonderlijke producten kunnen van de voucheractie worden uitgesloten als een dergelijke beperking voortvloeit uit de inhoud van de promotievoucher.

9.4 Promotievouchers kunnen alleen worden ingewisseld vóór voltooiing van het bestelproces. Achteraf verrekenen is niet mogelijk.

9.5 Per bestelling kan slechts één promotievoucher worden ingewisseld.

9.6 De waarde van de goederen moet ten minste gelijk zijn aan het bedrag van de promotievoucher. Een eventueel resterend saldo wordt niet door de verkoper terugbetaald.

9.7 Als de waarde van de promotievoucher niet toereikend is om de bestelling te dekken, kan de klant een van de door de verkoper aangeboden betaalmethoden kiezen om het verschil te betalen.

9.8 Het saldo van een promotievoucher wordt niet in contanten uitbetaald of draagt rente.

9.9 De promotievoucher wordt niet terugbetaald als de klant de goederen die geheel of gedeeltelijk met de promotievoucher zijn betaald, retourneert op grond van zijn wettelijke herroepingsrecht.

9.10 De promotievoucher is overdraagbaar. De verkoper kan met bevrijdende werking betalen aan de respectieve houder die de promotievoucher in de webshop van de verkoper inwisselt. Dit geldt niet als de verkater kennis heeft, of grof nalatig onkundig is, van de niet-bevoegdheid, handelingsonbekwaamheid of gebrek aan vertegenwoordiging van de respectieve houder.

10) Toepasselijk Recht

10.1 Alle rechtelijke betrekkingen tussen partijen worden beheerst door de wetten van de Bondsrepubliek Duitsland, met uitsluiting van de wetten inzake de internationale verkoop van roerende goederen. Voor consumenten geldt deze rechtskeuze alleen voor zover de verleende bescherming niet wordt onttrokken door dwingende bepalingen van het recht van het land waar de consument zijn gewone verblijfplaats heeft.

10.2 Bovendien geldt deze rechtskeuze niet voor consumenten die op het moment van het sluiten van de overeenkomst niet tot een lidstaat van de Europese Unie behoren en wier enige woonplaats en bezorgadres zich buiten de Europese Unie bevinden op het moment van het sluiten van de overeenkomst.

11) Gedragscode

De verkoper heeft zich onderworpen aan de Trusted Shops kwaliteitscriteria, die online kunnen worden ingezien op https://www.trustedshops.com/tsdocument/TS_QUALITY_CRITERIA_en.pdf.

12) Alternatieve Geschillenbeslechting

12.1 De EU Commissie biedt een platform voor online geschillenbeslechting (ODR) beschikbaar via de volgende link: https://ec.europa.eu/consumers/odr

Dit platform dient als aanspreekpunt voor buitengerechtelijke afwikkeling van geschillen voortvloeiend uit online aankoop- of servicecontracten waarbij een consument betrokken is.

12.2 De verkoper is noch verplicht noch bereid deel te nemen aan geschillenbeslechtingsprocedures bij een consumentenarbitragecommissie.